Większa świadomość = większe bezpieczeństwo instalacji elektrycznych
Nowoczesne technologie nierozerwalnie wiążą się z energią elektryczną. Dlatego korzystanie z niej w sposób bezpieczny jest kwestią najwyższej wagi. Upowszechnianie wiedzy na ten temat to główny cel kampanii społecznej „Bezpieczna elektryczność”, zainicjowanej przez TIM SA i portal Łączy nas napięcie. Akcję wspierają czołowi dostawcy artykułów elektrotechnicznych, a także instytucje naukowe i branżowe.
„Bezpieczna elektryczność” skierowana jest zarówno do elektryków zawodowych, jak i osób, które nie mają specjalistycznej wiedzy z zakresu elektryki.
Elektryczność jest integralną częścią naszej codzienności, bez której trudno wyobrazić sobie współczesny świat. Jednakże za komfortem i wygodą stoją również potencjalne zagrożenia. Dlatego organizatorzy akcji „Bezpieczna elektryczność” podjęli ambitne wyzwanie – przeprowadzili pierwsze na tak dużą skalę badanie dotyczące standardów bezpieczeństwa w branży elektrotechnicznej.
Miało ono na celu uzyskanie pełnego obrazu rynku i objęło 1600 respondentów z trzech grup: producentów artykułów elektrotechnicznych, elektroinstalatorów oraz konsumentów. Wyniki badania wraz z komentarzami i poradami ekspertów zostały udostępnione w raporcie, który można bezpłatnie pobrać ze strony https://bezpiecznaelektrycznosc.pl.
Fałszywe poczucie bezpieczeństwa
Badanie pokazało, że 73% właścicieli domów i mieszkań ocenia swoje instalacje elektryczne jako bezpieczne. Niestety, 51% z nich uważa, że brak dotychczasowych problemów jest dowodem na bezpieczeństwo, a 19% nigdy się nad tym tematem nie zastanawiało.
Tymczasem połowa zapytanych elektryków uważa, że instalacje elektryczne Polaków nie są bezpieczne. Niestety, regularne przeglądy instalacji są przeprowadzane jedynie w co drugim domu, a tylko 16% instalatorów uznało je za solidne.
Problemem są także przestarzałe nawyki oraz brak wiedzy użytkowników na temat budowy i eksploatacji instalacji elektrycznych. W wyniku takich zaniedbań, straż pożarna przeprowadziła w 2023 roku około 7000 interwencji związanych z instalacjami elektrycznymi.
System kształcenia elektryków pod lupą
System kształcenia i uzyskiwania uprawnień zawodowych również budzi zastrzeżenia – wielu elektryków biorących udział w badaniu uważa, że egzaminy są zbyt łatwe, a ich zdanie nie gwarantuje minimalnego poziomu wiedzy. Wnioski te potwierdzają wypowiedzi ekspertów branży zawarte w raporcie. Profesjonaliści podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat stanu polskich instalacji elektrycznych, zwracając uwagę na konieczność podniesienia standardów edukacji i szkoleń elektryków, a także na potrzebę egzekwowania regularnych przeglądów instalacji.
Zwiększamy świadomość, zmniejszamy ryzyko
Kampania społeczna „Bezpieczna elektryczność” to nie tylko analiza stanu bezpieczeństwa instalacji elektrycznych, ale także narzędzie edukacyjne, które ma na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z elektrycznością.
– Z jednej strony chcemy zaprezentować, jak poszczególne grupy uczestników rynku elektrotechnicznego postrzegają kwestie bezpieczeństwa instalacji elektrycznych. Z drugiej strony, naszym celem jest edukacja i zainicjowanie szerszej dyskusji celem promowania dobrych praktyk rynkowych – mówi Piotr Nosal, członek Zarządu i dyrektor handlowy TIM SA. – Wychodzimy z założenia, że nigdy nie jest tak dobrze, by nie mogło być lepiej. Mam zatem nadzieję, że raport, będący początkiem akcji stanie się przyczynkiem do szerszej dyskusji o bezpieczeństwie instalacji elektrycznych w naszym kraju – dodaje.
W ramach zaplanowanej na wiele miesięcy kampanii uruchomiono specjalną strefę wiedzy na platformie laczynasnapiecie.pl, gdzie znajdują się tworzone przez ekspertów artykuły i materiały edukacyjne. Plan kampanii obejmuje również cykl webinariów oraz materiały dla uczniów.
Raport i inne materiały dotyczące kampanii „Bezpieczna elektryczność” są dostępne bezpłatnie na https://bezpiecznaelektrycznosc.pl.
Patronat nad akcją objęli:
Złoci partnerzy: Eaton, Finder, Kontakt-Simon, Schneider Electric;
Srebrni partnerzy: Elko-Bis, ETI Polam, F&F, NKT, Siemens, Sonel;
Brązowi partnerzy: BITNER, Blebox, DEHN, Hager, LAPP, Televes;
Patroni instytucjonalni: Biuro Badawcze ds. Jakości SEP, CKC SOLUTION Kancelaria Prawna, Polska Izba Gospodarcza Elektrotechniki, Politechnika Białostocka, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polskie Towarzystwo Elektrotechniki Teoretycznej i Stosowanej, Sekcja Producentów Aparatury Elektrycznej KIGEiT (SPAE), Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP;
Patroni medialni: AutomatykaB2B, „Automatyka, Podzespoły, Aplikacje”, ControlByte, Elektroinstalator, Elektronika Praktyczna, Elportal, Energetyka.plus, Nowoczesny Przemysł, Inżynieria & Utrzymanie Ruchu, Służby Utrzymania Ruchu.